Herraväldet och fruktan tillhör Gud, fridstiftaren i höjden. Kan hans skaror räknas? Över vem går ej hans ljus upp? Hur kan då en människa vara rättfärdig inför Gud, eller någon av kvinna född vara ren? Se, inte ens månen skiner klart, och stjärnorna är ej rena i hans ögon. Hur mycket mindre då människan, det krypet, människobarnet, den masken. (Job 25:2-6 SFB)

tisdag 22 december 2009

90-årig norsk kvinnas syn från 60-talet om nutiden

Nedan kommer bakgrund till och ett stycke ur 90-årig norsk kvinnas syn om tiden före Jesu återkomst (hela texten finns här. Jag har inte sett hela den sidan än och vet inte om jag håller med om allt.)

Jag läste denna profetia för ca 2,5 år sedan och det var bland de saker som först fick mig att upptäcka att allting inte ligger så bra till med bl a nutidens "gudstjänster" (särskilt de "sökarvänliga") och förkunnelsen i allmänhet. Jag förstod inte så mycket av orden då, men gör det nu! Jag kom att tänka på profetian häromdagen, men kunde inte hitta sidan jag läst det på, så jag tror inte att det är en slump när någon skickade den till mig via e-mail. Om nån tycker jag skrivit mycket emot sökarvänlighet, "Jesus kommer ge dig ett bra liv"-förkunnelse m m, förut, så kan jag säga att jag inte ens börjat. Så jag börjar från början, och försöker minnas hur jag själv leddes fram av Herren ("uppföljare" kommer alltså).

Bakgrund till profetian, sammanfattad
En 90-årig kvinna från Valdres i Norge fick 1968 en syn från Gud. Dr Emanuel Minos (en välkänd konferenstalare från Norge) hade evangelistiska möten där hon bodde. Han besökte henne och hon sa vad hon sagt. Han skrev då ner allt i ett anteckningsblock men tyckte det lät så otroligt, att han inte villa tala om det för någon. Efter mer än 30 år insåg han att han borde dela synen. Kvinnan var en pålitlig kristen med andligt förstånd. Hon ansågs inte svärmisk eller överandlig, utan var välaktad av alla som kände henne. Hon sa till Emanuel Minos: "Jag har aldrig sett en syn förut, detta är den enda syn jag fått och det enda budskap jag har fått på det här sättet"

Del ur profetian

Jag såg att det kommer en ljumhet utan motstycke bland kristna. Ett avfall från
sann och levande (äkta) kristendom. De kristna kommer inte att vara öppna för
rannsakande förkunnelse tiden före Jesu återkomst. De kommer inte att lyssna om
synd och nåd, lag och evangelium, bot och bättring. I stället kommer en annan
slags förkunnelse, en slags lyckokristendom. Det gäller att bli framgångsrik och
nå fram. Det handlar om materiella saker, på ett sätt Gud aldrig hade lovat det.
Kyrkor, frikyrkor och bönehus blir mer och mer tomma. I stället för en
förkunnelse om att ta sitt kors och följa Jesus, blir det underhållning, konst
och kultur, där det skulle vara väckelse, nöd och omvändelsemöten. Detta kommer
att ske i stor utsträckning strax innan Jesus kommer tillbaka och olyckan bryter
lös över oss.


I lördags kväll fick jag se denna profetia uppfyllas mitt framför mina ögon. Jag var på en sorts "show" för ungdomar i en pingstkyrka. Jag gick dit, visste att jag skulle bli bedrövad i anden, men samtidigt för att verkligen se, och inte bara sitta hemma med fördomar. Många hade kommit dit för att titta. Det var underhållning, skämt, ordvitsar, flams och trams. Ett av inslagen involverade en massa ketchup, som medgavs var stulet från McDonald's (om det nu var så eller bara del av "berättelsen") och öppningen av en burk surströmming. Surströmmingen var nog det bästa för då var det inte bara jag som var ensam om att vilja gå ut, en del gick ut då!

Vad har detta för plats i en kyrka? "Det är så lite ungdomar i kyrkan" säger man. Så, locka dit dem med något de kan stanna hemma och se på TV, och få ut exakt samma sak från TV? Kristna ungdomar får sälja ut sin helgelse och fromhet för att behaga och attrahera världens syndare! Fyll bänkarna för bänkfyllnadens skull. Inte för att man verkligen bryr sig om deras själar. Kan tänka mig att folk som inte är kristna och går på såna möten kommer och undrar "Jag trodde det skulle vara något andligt, intressant, men en massa underhållning. Konstigt!"
Folk hamnar ju inte i Helvetet bara för de inte går till kyrkan och ser på shower, de kommer till Helvetet för de är syndare och behöver höra Evangeliet för att bli frälsta ifrån det! Men å andra sidan, om det var ett möte där man tydligt annonserade att man skulle predika Evangeliet, hade ingen kommit! Men ändå! Vilket bra betyg det blir på domens dag! Jesus kommer säga "Ja, ni fyllde massa folk i kyrkan, och de hade det roligt medan ni sålde era själar och misshagade Mig och besudlade Mitt hus, men titta där åker de till Helvetet ändå! Är det nu jag ska säga 'Bra, du gode och trogne tjänare?'"

Jag hade redan svårt att sova, ibland med tårar. Man vill bara flytta hem till Herren alltså..

Detta är inte en gammal gnällig dömande tant. Profetian ovan var en profetia från en kvinna som såg in i framtiden och inte nu. Det är alltså ett ord från Gud själv, jämställt med Bibeln, eller varför inte högre. Så behandlar man ju profetia i pingst/karismatiska kyrkor och sammanhang, utan vidare urskiljning eller ifrågasättande i vanliga fall nuförtiden. Han antyder iallafall inte direkt Sitt gillande! Och jag är inte heller en gammal gnällig tant. Jag är ♂ 22.
Men så är det ju också "Du är för ung." Vilket är lustigt av två anledningar, är man gammal så är man en gammal grinig gnällgubbe/kärring, är man ung, så är man för ung och behöver växa upp. Jesus sa om denna attityd "Vad skall jag likna detta släkte vid? De liknar barn, som sitter på torgen och ropar till andra barn: Vi har spelat flöjt för er, men ni dansade inte. Vi har sjungit sorgesånger, men ni grät inte." (Matt 11:16-17)
Sa inte Paulus också "Ingen får förakta dig för att du är ung" (1 Tim 4:12)

Se inte till personer nu, se om det stämmer. Gå till Bibeln! Pröva, pröva!

"UPPFÖLJAREN" ÄR NU HÄR! MISSA INTE David Wilkerson: "ett evangelium från Helvetet"

Om sann/falsk tro, underhållning, kyrka i Dagen:
Bob Dylan apropå att Jesus föddes till jorden: Jag är sant troende
Carola bjuder med fansen till Betlehem
Vi betonar tro, frihet och gemenskap
Kyrkorna ger inte upp - trots klimatbesvikelse

Se även:
Vi är för människocentrerade (talande om pingströrelsens avfall)
Den moderna evangelieförkunnelsens offer
Tio Anledningar Till Att Inte Be Jesus Komma In I Ditt Hjärta
Paul Washer - Predikan För Unga (Svensk Text)
Paul Washer - Tio Anklagelser Mot Den Moderna Kyrkan (Svensk Text)

5 kommentarer:

  1. Är ganska uppriven på grund av något som hände nyss, men tyvärr tillhör det inte ovanligheterna nu för tiden. Jag blev lite tröstad av vad du skrev. Min ande gråter, mitt hjärta gråter. Jag älskar dig min vän, min broder i Kristus.

    SvaraRadera
  2. Tack, Anonym
    Kunde tänka mig många reaktioner på detta blogginlägg, men att någon skulle bli tröstad förväntade jag mig inte!
    Herrens nåd och frid vare med dig!

    SvaraRadera
  3. Profetian är allvarlig, dock inte jämställt med bibeln och absolut inte högre.

    SvaraRadera
  4. Anonym, helt rätt. Detta är inte heller vad jag menade, om det uppfattades så, ber jag om ursäkt. Utan, som jag skrev: Så behandlar man ju profetia i pingst/karismatiska kyrkor och sammanhang, utan vidare urskiljning eller ifrågasättande i vanliga fall nuförtiden. Det är tyvärr så idag. Och kommer man med Bibeln så säger folk "pröva allt" som om man ska pröva Bibeln mot sina egna känslor, när det i själva verket ska vara tvärt om.

    SvaraRadera
  5. Hej! Det är jag som är den första "Anonym". Jag blev i min tur förvånad (fast inte negativt, tvärtom, det ledde till att jag skrattade för mig själv) över ditt svar. Antagligen blev jag tröstad för att du var ärlig, och även om det är allt annat än roligt så är det ju sant. Och då blir man tröstad om man längtar efter sanningen och har så svårt att finna den! Jag har just läst "David Wilkerson - ett evangelium från helvetet". Det är inte heller roligt men jag tackar dig av hjärtat ändå. Det var så bra.
    Herrens nåd och frid vare med dig också!

    SvaraRadera